Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Présentation, descriptif et évolution de votre 106 Rallye 1300

Modérateurs : Yoyo71, Bracam, 106mini

evsp
Rookie
Messages : 20
Enregistré le : 01 oct. 2024, 12:41

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par evsp »

I got it, but what is the difference between XSI (K6B ?) and non XSI (KDX, KDY KFZ )1360cc engines piston? I did not find relevant info..
Avatar du membre
AgAdOu
Pilote WRC
Messages : 12588
Enregistré le : 11 sept. 2004, 10:48
Localisation : 45

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par AgAdOu »

They have flat pistons compared to XSi.
Screenshot_20241016_072746_Chrome.jpg
Président du club team106rallye
- 106 RALLYE 1.6 CONFORT - 275 000 km
- 106 RALLYE 1.3 BASE - en morceaux

Recensement en cours : 552 rallye ph1 - 501 rallye ph2 :pilote: pour participer ==> envoyez moi un MP !
evsp
Rookie
Messages : 20
Enregistré le : 01 oct. 2024, 12:41

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par evsp »

Probably XSI piston than, because there is a hole on the top...
We made further investigation on the motor. Here are the coclusions:
The cylinder head is original. We measured the volume of the combustion chamber in cylinder head, it is ~30ccm. According to the homologation form of group N Rallye 1.3 the volume is 30.1ccm. We also measured the volume of the hole on the top of piston, it is ~5ccm. The distance between top of piston and gudgeon pin center line is 40.5mm.

From this data I calculated the compression ratio of the motor, and it is very far from original. ~8.6 instead of 10.6. :(

So I am not willing to repair it in this condition, we need to change something. There are a few options:
-Convert it back to original condition, than I should find crankshaft, connecting rods and pistons.
-Find other connecting rod - piston combination with 1.4 crankshaft. 1.4 parts can be found easily.
-Put a 1.6 crankshaft with actual piston and connecting rod. By calculation the capacity would be 1445ccm, and the compression ratio would be 11.5:1
Well, it is higher than the original Rallye, but we can use 100 octane number gasoline. And in amateur slalom race any modification is allowed.

What is your opinion? Can the TU5 1.6 crankshaft be fitted into Rallye block? Does anyone have experience?
Avatar du membre
AgAdOu
Pilote WRC
Messages : 12588
Enregistré le : 11 sept. 2004, 10:48
Localisation : 45

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par AgAdOu »

Xsi piston looks like that :
e051a8e6fc71800f961fce9ba9542cba.jpg
e051a8e6fc71800f961fce9ba9542cba.jpg (41.89 Kio) Vu 766 fois
Président du club team106rallye
- 106 RALLYE 1.6 CONFORT - 275 000 km
- 106 RALLYE 1.3 BASE - en morceaux

Recensement en cours : 552 rallye ph1 - 501 rallye ph2 :pilote: pour participer ==> envoyez moi un MP !
Avatar du membre
AgAdOu
Pilote WRC
Messages : 12588
Enregistré le : 11 sept. 2004, 10:48
Localisation : 45

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par AgAdOu »

Can you share pics of the head ? Exhaust side with center references (middle and right).
Président du club team106rallye
- 106 RALLYE 1.6 CONFORT - 275 000 km
- 106 RALLYE 1.3 BASE - en morceaux

Recensement en cours : 552 rallye ph1 - 501 rallye ph2 :pilote: pour participer ==> envoyez moi un MP !
evsp
Rookie
Messages : 20
Enregistré le : 01 oct. 2024, 12:41

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par evsp »

I have one, see below. At the moment I am ~2000km away from it, therefore I cannot make new pictures.
20241017_182859.jpg
Fichiers joints
20241017_203714.jpg
20241017_183501.jpg
Avatar du membre
AgAdOu
Pilote WRC
Messages : 12588
Enregistré le : 11 sept. 2004, 10:48
Localisation : 45

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par AgAdOu »

Definitely not rallye/XSi piston.
J cam is TU2J2/TU5J2 cam :)
Président du club team106rallye
- 106 RALLYE 1.6 CONFORT - 275 000 km
- 106 RALLYE 1.3 BASE - en morceaux

Recensement en cours : 552 rallye ph1 - 501 rallye ph2 :pilote: pour participer ==> envoyez moi un MP !
evsp
Rookie
Messages : 20
Enregistré le : 01 oct. 2024, 12:41

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par evsp »

"What is your opinion? Can the TU5 1.6 crankshaft be fitted into S1 Rallye block? Does anyone have experience?"

Noone?
evsp
Rookie
Messages : 20
Enregistré le : 01 oct. 2024, 12:41

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par evsp »

Finally we managed to repair the engine. The 1.6 crankshaft fits in, so the repair cost was quite low. ( crankshaft, sealings, connecting rod, bearings etc.). The result is ~1450ccm and ~11 compression ratio. After a few hours of low speed running-in, last week we went to a trackday. Here is the result:
best lap.png
best lap.png (208.05 Kio) Vu 329 fois
Avatar du membre
AgAdOu
Pilote WRC
Messages : 12588
Enregistré le : 11 sept. 2004, 10:48
Localisation : 45

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par AgAdOu »

Never seen an engine built like yours.

alloy bottom + TU5 crankshaft + 126 rods + hollow piston = it works well ?
Président du club team106rallye
- 106 RALLYE 1.6 CONFORT - 275 000 km
- 106 RALLYE 1.3 BASE - en morceaux

Recensement en cours : 552 rallye ph1 - 501 rallye ph2 :pilote: pour participer ==> envoyez moi un MP !
evsp
Rookie
Messages : 20
Enregistré le : 01 oct. 2024, 12:41

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par evsp »

It works better than before. The problem I have is that I have never driven an S1 Rallye with 1.3l engine. So I don't know if it is better than it could be with it's original engine condition or not. Very probably yes! It can still revs up to limit at 7400rpm. And I do believe it has more torque at lower rpm than before.
Avatar du membre
tour2babel
Pilote GA
Messages : 1404
Enregistré le : 26 mars 2017, 20:13
Localisation : Reims

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par tour2babel »

very interesting!
:hello:
does this assembly work with the original tu2j2 ecu?
Avatar du membre
Bracam
Administrateur
Messages : 7544
Enregistré le : 04 juil. 2004, 22:45
Localisation : 45

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par Bracam »

:hello: I'm curious to see the "KERS" system in the car? Do you have any pics or maybe some explaination on how dit it work with the 106 transmision? :)
1 3 5
├┼┤
2 4 R
evsp
Rookie
Messages : 20
Enregistré le : 01 oct. 2024, 12:41

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par evsp »

Well, there is nothing special. The original alternator is replaced to a newly developed motor-generator unit. It is not externally excited, but has permanent magnets on rotor. We replaced the original v-belt to 6pk micro V belt. The system gives ~extra 20-25 HP between 5000 and 7000 engine RPM. (The motor-generator unit rotates 15000-21000 rpm) That is the difference between our system compared to mild hybrids in new cars nowadays: we did not care low rpm operation. There is a 48V ~1.5kWh Li-ion battery, a 400A inverter and a 90A DC-DC in the "black box". The system operates in S3 10% 100s duty cycle.
evsp
Rookie
Messages : 20
Enregistré le : 01 oct. 2024, 12:41

Re: Peugeot 106 Rallye white and Kenwood black

Message par evsp »

"does this assembly work with the original tu2j2 ecu?"
Yes, we did not change anything else. By the way is there any difference between S2 Rallye ecu and S1 Rallye ecu?
Répondre